Alfa-m.dk Alfa 156 RST2

© mc-web.dk 2015

"I will still have, for Alfa, the tenderness of a first love.

The pure affection of a child for his mother."


Citat af Enzo Ferrari

"Every time I see an Alfa Romeo pass by , I lift my hat."


Citat af Henry Ford fra en samtale i Dearborn med Ugo Gobbato (Alfas daværende direktør)


”Engineered with a passion”

”Rediscover the magic of motoring”

”The car you can test drive for the rest of your life”


Da 156 kom frem vandt den et utal af priser for såvel teknik som design, men selv næsten 20 år efter modellen blev skabt er den stadig smukkere end de fleste. Med sine harmoniske linjer og afstemte proportioner, skiller den sig markant ud fra alle de hæslige  designvildskud. Specielt er Nissan jo gået helt grassat med f.eks Juke, men der er mange andre producenter der heller ikke ser ud til at have råd til en begavet desigafdeling.

Det oprindelige design var udviklet af Walter de’Silva og Alfa Centro Stile. Designet har flere ikoniske kendetegn, bl.a. de “skjulte” håndtag til bagdørene - en detalje som I dag er kopieret af mange forskellige bilproducenter.

I 2003 fik modellen et facelift. Det er yderst sjældent at et facelift gør et godt design bedre, men her er undtagelsen der bekræfter reglen. Efter min mening er den de sidste modeller bildesign fra den aller bedste skuffe. Giorgetto Giugiaro har formået at opdatere designet og samtidig bevare bilens karakteristiske linjer.

Udvendigt er det primært den nye front der afslører faceliftet, og indvendigt er det instrumentpanelet.

På motor-området var det især dieselmotorerne der blev opdateret markant. Der kom nye topstykker med 4 ventiler pr. cylinder og både indsprøjtning og turbotryk blev ændret. Samlet set betød det en markant forøgelse af effekten.

Alfa 156 vandt mange priser for både teknik og design da modellen kom frem, og det må have været en skræmmende opgave at facelifte den.

Her ses et uddrag af de priser 156 er blevet tildelt:

Trophee Du Design 1998 - (Automobile Magazine - France)

European Award for Automotive Design in Belgium 1998

L’automobile più bella del mondo ("The most beautiful car in the world") in Italy 1997

Technical Innovation Award - Common Rail 1998 - (Autocar - Great Britain)

Best Compact Executive 1998 - (What Car? - Great Britain)

Best Compact Executive Car 1998 - (Auto Express - Great Britain)

Die Besten Autos 1998, Paul Pietsch Preis - Innovation prize for Common Rail, (Auto, Motor und Sport - Germany)

Auto 1 Europa 1998 - (Panel of engineers, drivers and journalists from the 11 European magazines headed by Auto Bild)

Auto Trophy 1998 - (Auto Zeitung - Germany)

Car of the Year in Denmark, Spain, Holland, Luxembourg, Germany, Portugal, France and Croatia 1998

Car of the Year in South Africa 1999 (South African Guild of Motoring Journalists)

Prix de l’Innovation Technique pour le Common Rail 1997 (France)

Smuk, velkørende og holdbar